2019-09-30 Išmok ir suvalgyk, jei gali
Visi žino, kad nosinių raidžių rašyba šaknyje yra pati sunkiausia. Tad nė vienas mokyklinis gramatikos žinių patikrinimas ar nacionalinis diktantas neapsieina be tokių žodžių kaip ,,graso“, ,,bąla“ ar ,,skęsta“. Problema ta, kad taisykles išmokti ar net suprasti lyg ir įmanoma, bet pritaikyti praktiškai - dažnai misija neįmanoma. Būtent dėl šios priežasties 5 A klasė su lietuvių kalbos mokytoja Irma nusprendė eiti kitu keliu. Kūrybiniu budu išmokti atmintinai visus žodžius, kurių šaknyje rašoma nosinė raidė.
Pagal pirmąją taisyklę, kuomet reikia rašyti nosinę raidę, galime suskaičiuoti septyniolika tokių įsimintinų žodžių. Juos mokiniai ,,įsisavino“, taikydami kelionės principą, tai yra apgyvendindami žodžius lengvai įsimintinose vietose, kurios sutinkamos populiariausiuose maršrutuose. Pavyzdžiui, pašte puikuojasi žodis ,,siųsti'', prie Nėries – ,,skęsti'', VIMS mokykloje – ,,spręsti'' ir ,,bręsti'', o valgykloje – ,,kąsti''. Kiekvieno žmogaus vaizduotės kuriamos asociacijos yra skirtingos.
Antroji taisyklė – dar kuklesnė. Joje puikuojasi ne daugiau kaip dešimt žodžių. Juos mokiniai išdėliojo ant suolų iš pačių įvairiausių valgomų daiktų. Penktokų kūrybiškumas stebino. Išdėliojus šiuos žodžius į atminties stalčius smegenyse, beliko įsiminimo procesą užtvirtinti, perkeliant juos į pilvą. Juk ne veltui sakoma, kad geriausiai įsimenama tai, kas suteikia malonius pojūčius. Mokinių nuomone, skaniausi buvo žodžiai iš guminukų, o sveikiausi – iš gudobelės vaisių.
Trečioji taisyklė, siejama su nosinių raidžių rašyba – tai keliolika veiksmažodžių, kurių esamajame laike visuomet rašoma nosinė. Šiems žodžiams įsidėmėti buvo pasirinktas mokinių vaidinimo stebėjimo metodas bei plakato kūrimas.
Pamokoje liko neaptarti tik ketvirtosios taisyklės žodžiai, tačiau tai vyko sąmoningai. Šios taisyklės žodžius mokiniai išmoksta jau pradinėse klasėse ir įsimena visam gyvenimui. Juk į švarų ir tuščią popieriaus lapą visa informacija yra surašoma žymiai lengviau ir paprasčiau.
Įvykusių atvirų lietuvių kalbos pamokų išvada konkreti ir aiški: gyvenime kiekvienas žmogus turi pasirinkimo teisę, kaip turėtų mokytis. Galima instinktyviai suprasti taisyklę, kaip, pavyzdžiui, šaknyje balsiai su kažkuo kaitaliojasi ar kaip ,,auskarai'' atsiranda ant balsių esamojo laiko veiksmažodžių šaknyje. Tačiau taip pat galima taisyklę tiesiog žinoti ar kūrybiniu būdu ją įsidėmėti atmintinai. Bet kuris mokymosi metodas sėkmingas, jei jis veda į rezultatyvią sėkmę.